Aa
تاریخ : پنجشنبه 10 آذر 1401
کد 2745

عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی:

جامعه باید نگاه ویژه ای به پرستاران داشته باشد

همه‌گیری ویروس مرگبار کرونا دشواری شغل پرستاری را ثابت کرد و نشان داد که این حرفه یک مجاهدت تمام عیار و قابل تقدیر است.
دکتر پروانه عزت آقاجری استادیار گروه پرستاری دانشکده علوم پزشکی مراغه به مناسبت هفته پرستار گفتگویی باروابط عمومی این دانشکده داشتند.

وی که از اولین دانشجویان رشته پرستاری این دانشکده درسال ۷۱ بوده اند، از سال ۸۰ بعنوان کارشناس پرستاری شروع به فعالیت نموده و بعد از اخذ دکتری تخصصی در رشته آموزش پرستاری با مرتبه استادیاری بعنوان هیات علمی این دانشکده مشغول فعالیت می باشند.

به مناسبت هفته پرستار گفتگویی با این عضو هیات علمی داشتیم:  عضو هیات علمی گروه پرستاری دانشکده علوم پزشکی مراغه، درابتدا میلاد با سعادت حضرت زینب کبری و روز پرستار را خدمت تمام پرستاران عزیز و دانشجویان گرامی تبریک عرض میکنم؛ پرستاری هم هنر است هم علم! هنر از بابت کمک رسانی به مردم در شرایط بیماری و علم از بابت دانش پرستاری می باشد.

وی ادامه داد: مفهوم پرستاری یعنی اینکه ما به مریض بعنوان یک ارباب رجوع نگاه نکنیم فردی که بامشکل سلامتی به ما مراجعه میکند،پرستار باید با توجه به تمامی شرایط بیمار خدمات مناسب را ارائه نماید.

وی گفت:پرستار بعنوان مدافع حقوق بیمار باید در تمامی مراحل درمان درکنار بیمار باشد و صرف دارو دادن وظیفه پرستار نیست بلکه بخشی از آن است.

وی اضافه کرد: دانشجویان پرستاری جز با استعدادترین دانشجویان کشور می باشند چرا که اغلب با رتبه های مناسبی وارد دانشگاه می شوند.

دکتر عزت اقاجری ادامه داد: در حرفه پرستاری مشکلات مختلفی از جمله بارکاری زیاد و کمبود نیروی انسانی به چشم می خورد که این امر باعث افزایش قابلیت های پرستاران می شود؛مثلا در دوران کرونا که اغلب کشورها با کمبود نیرو مواجه شدند، ولی در کشور ما بدلیل تربیت نیروهای کاربلد مشکل خاصی به وجود نیامد.

وی اضافه کرد: فعالیت در چنین اوضاعی باتوجه به سختی ها و استرس های این حرفه باعث فرسودگی و خستگی مضاعف جسمی و روحی در پرستاران می شود.

وی با اشاره به نقش پر اهمیت پرستاران در تیم مراقبتی گفت متاسفانه پرستاران با تمام سختی های این شغل درآمد مناسب ندارند و باید به این عضو اصلی نگاه ویژه ای داشته باشیم تا با انگیزه و احساس مسئولیت مضاعفی به فعالیت بپردازند و واقعا تحمل این شرایط بدون عشق به پرستاری امکان پذیر نیست.

وی در‌پاسخ به این سوال که آیا پرستاری صرفا یک شغل ساده است یا حرفه بیان کرد: پرستاری یک حرفه است چراکه بیش از صد سال است که دانش پایه پرستاری شکل گرفته است و درکنار آن جامعه نگاه ویژه ای به پرستار دارد و از این باب مسئولیت های سنگینی بر عهده آنان است که در صورت تحقق این مسئولیت ها مردم به پرستاران در فرایند درمان اعتماد خواهند کرد. بالاتر از همه اینها پرستاران با جان انسان ها ارتباط دارند که باعث می شود نگاه مقدسی نسبت به این حرفه داشته باشیم.
 
وی با اشاره به ویژگی های یک پرستار خوب گفت: پرستار باید از نظر اخلاقی یک انسان معتقد باشد، معتقد از این لحاظ که اعتقاد داشته باشد که تمامی انسان ها کرامت ذاتی دارند و بخشی از وجود خدا در انسان ها وجود دارد و بر این اساس به هم نوعان خود خدمت کنند.

وی در‌پایان گفت: بنده به نوبه خود ضمن خدا قوت به مجموعه مدافعان سلامت که تصاویر زیبایی را در دوران کرونا خلق کردند از تلاش های آنان تقدیر نموده، عشق به پرستاری و نجات هم نوع را اصلی ترین دلیل سر بلندی سفیدپوشان سرو قامت میدانم.
 
  • نوشته شده
  • در پنجشنبه 10 آذر 1401
  • تعداد بازدید 145
  • واحد ارجاع دهنده دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه

اخبار

نشست کمیته دانشگاهی هفته سلامت 1403 برگزار شد

1403/01/29

🔸پیام تبریک رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی

1403/01/29

تحصیل ۵۵ دانشجوی پزشکی در مراغه

1403/01/26

پیام تبریک رئیس علوم پزشکی مراغه به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر

1403/01/22

انجام نخستین جراحی نفروکتومی رادیکال در مراغه

1403/01/21

پیشگیری از سقط جنین عمدی از برنامه های اولویت دار نظام سلامت است

1403/01/21

احکام حقوق سال ۱۴۰۳ کارکنان دانشکده صادر شد

1403/01/21

سامانه جدید "پیک" دانشکده علوم پزشکی مراغه بهره برداری شد

1403/01/20

91 درصد نوجوانان مراغه ای طی سال گذشته از خدمات بهداشتی تعریف شده گروه سنی خود بهره مند شدند

1403/01/19

نجات جان یک نوزاد دیگر با کمک مرکز مردمی نفس مراغه

1403/01/19

حضور اساتید، دانشجوسان و کارکنان دانشکده در راهپیمایی روز جهانی قدس

1403/01/18

پیگیری درمان 54 کودک پرخطر طی تعطیلات نوروزی 1403

1403/01/18

آمادگی دانشگاهیان و کارکنان دانشکده علوم پزشکی مراغه برای حضور پرشور در راهپیمایی روز جهانی قدس

1403/01/15

اطلاعیه جمع آوری اطلاعات مربوط به امتیاز کرونا در بخش های غیر دولتی جهت آزمون استخدامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

1403/01/14

سه مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی پلمب شد

1403/01/14