Aa
تاریخ : جمعه 18 اسفند 1402
کد 3352

بیمارستان مراغه در جمع شبکه بین‌المللی بیمارستان‌ها

بیمارستان امیرالمومنین(ع) مراغه به شبکه بین المللی بیمارستان‌های ارتقا دهنده سلامت پیوست.

به گزارش روابط عمومی، شبکه بین المللی بیمارستانهای ارتقا دهنده سلامت ذیل سازمان جهانی بهداشت فعالیت می نماید و در تلاش است تا بیمارستانها؛ مدلهای حاکمیتی، ساختارها، فرآیندها و فرهنگ خود را جهت بهینه سازی سلامت بیماران، کارکنان و جمعیت و حمایت از جوامع پایدار هدایت کنند. هم اکنون در دنیا از 33 کشور مختلف، بیش از 600 بیمارستان و موسسه خدمات بهداشتی، عضو شبکه بین المللی بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت هستند و در ایران نیز تا کنون تعداد 9 بیمارستان به عضویت این شبکه درآمده اند.

 دکتر سیروس جوانی رئیس بیمارستان امیرالمومنین مراغه ضمن اعلام این خبر گفت: بیمارستان ها علاوه بر درمان بیماران باید نقش قابل توجهی در ارتقای سلامتی جامعه به طور عام و سلامت مراجعان و کارکنان خود به طور خاص داشته باشند.  ما باید از رویکرد صرف درمانی فاصله گرفته و به سمت اقدامات پیشگیرانه و ارتقای سلامت بیماران، همراهان بیمار، پرسنل بیمارستان و عموم مردم حرکت کنیم.
وی اضافه کرد: با عنایت به اینکه شهر مراغه در مسیر دستیابی به گواهی بین المللی شهر سالم از سازمان جهانی بهداشت قرار دارد، مجموعه تیم مدیریت و همکاران در بیمارستان امیر نیز از ابتدای سال جاری با تمرکز بر تدوین سیاستهای ارتقای سلامت و ایمنی بیمار در تلاش هستند تا سهمی را در این موفقیت داشته باشند.

 مهدی جلیلی مدیر بیمارستان امیرالمومنین مراغه گفت: تغییر نگرش درمان محور به نگرش سلامت محور تضمین کننده بهبود و ارتقای سلامت شهروندان در طولانی مدت خواهد بود. یک بیمارستان ارتقا دهنده سلامت در کنار وظایف خود که تشخیص و درمان بیماریهاست، به دنبال پیشگیری و ارتقای سلامت کارکنان بیمارستان و بیماران و عموم شهروندان و توانمندسازی آنها برای خودمراقبتی و افزایش سواد سلامت و ترویج رفتارهای سالم در ایشان است. جلیلی گفت بیمارستان امیرالمومنین در خصوص دستیابی به شاخص های بیمارستانهای ارتقا دهنده سلامت اقداماتی را انجام داده که از جمله آن می توان به اجرای استانداردهای بیمارستان بدون دخانیات، تقویت مداخلات ارزیابی نیازهای سلامت پرسنل، و بهبود برگزاری برنامه های آموزشی برای بیماران، همراهان، پرسنل و ... اشاره نمود. 

جلیلی ابراز امیدواری کرد که در بیمارستان امیر در راستای حفظ جایگاه در این شبکه بین المللی، برنامه های عملیاتی سال 1403 بیمارستان با تمرکز بر استانداردهای ارتقادهنده سلامت تدوین خواهد شد.

وی افزود بیمارستان از مشاوره علمی دبیرخانه برنامه شهر سالم و ایمن مراغه جهت پیوستن به شبکه بین المللی بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت بهره 
مند شده است.


 دکتر صدیقه صلواتی عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی و دبیر برنامه شهر سالم و ایمن مراغه گفت: رویکرد مکانهای سالم از جمله شاخص های هشتادگانه برنامه شهر سالم است و بیمارستان ها به عنوان یکی از مهم ترین اماکن در شهر می بایست در راستای ترویج سبک زندگی سالم و ارتقای سلامت شهروندان نقش آفرینی نمایند.

دكتر صلواتی در خصوص استانداردهای شبکه بین المللی بیمارستانهای ارتقا دهنده سلامت افزود: بر اساس دستورالعمل منتشر شده شبکه بین المللی بیمارستانهای ارتقا دهنده سلامت در سال 2020 پنج دسته استاندارد اصلی و هفده استاندارد فرعی وجود دارد که ذیل هر استاندارد فرعی نیز چندین استاندارد جزیی تعریف شده است. در مورد بیمارستان امیر نیز چک لیست خودارزیابی استانداردها از طرف دبیرخانه برنامه شهر سالم مراغه در اختیار تیم مدیریت بیمارستان قرار گرفت و وضعیت فعلی بیمارستان با توجه به استانداردهای بیمارستانهای مروج سلامت تعیین و تحلیل شد. در مرحله بعدی برنامه عملیاتی جهت بهبود استانداردهای بیمارستانهای ارتقا دهنده سلامت برای سال 1403 تدوین خواهد شد و دبیرخانه برنامه شهر سالم در این خصوص تیم مدیریت بیمارستان را از نظر علمی و فنی همراهی خواهد نمود. 

شناسایی چالشهای اصلی سلامت جمعیت تحت پوشش بیمارستان و تدوین راهکارها و برنامه هایی در راستای مقابله با این چالشها با رویکرد پیشگیری از بیماری و بهبود سواد سلامت، از رسالتهای اصلی بیمارستان ارتقا دهنده سلامت است.
 

  • نوشته شده
  • در جمعه 18 اسفند 1402
  • تعداد بازدید 56
  • واحد ارجاع دهنده روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه

اخبار

تکمیل و توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی در در حال اجراست

1403/02/09

یکی از ابعاد بسیار مهم توسعه ملی، توسعه و باروری فرهنگ حاکم بر جامعه است

1403/02/08

عملیاتی شدن برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع و ساماندهی نیروی انسانی در مراغه

1403/02/05

دیدار هیأت رئیسه دانشکده علوم پزشکی مراغه با فرمانده سپاه ناحیه مراغه

1403/02/04

از کارشناسان آزمایشگاه های حوزه بهداشت دانشکده علوم پزشکی مراغه تجلیل شد

1403/02/03

لیست پذیرفته‌شدگان آزمون مراقب سلامت شرکت تعاونی ۱۲۹۱ مورخ ۲۴ اسفند ماه

1403/02/01

نشست کمیته دانشگاهی هفته سلامت 1403 برگزار شد

1403/01/29

🔸پیام تبریک رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی

1403/01/29

تحصیل ۵۵ دانشجوی پزشکی در مراغه

1403/01/26

پیام تبریک رئیس علوم پزشکی مراغه به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر

1403/01/22

انجام نخستین جراحی نفروکتومی رادیکال در مراغه

1403/01/21

پیشگیری از سقط جنین عمدی از برنامه های اولویت دار نظام سلامت است

1403/01/21

احکام حقوق سال ۱۴۰۳ کارکنان دانشکده صادر شد

1403/01/21

سامانه جدید "پیک" دانشکده علوم پزشکی مراغه بهره برداری شد

1403/01/20

91 درصد نوجوانان مراغه ای طی سال گذشته از خدمات بهداشتی تعریف شده گروه سنی خود بهره مند شدند

1403/01/19