به گزارش روابط عمومی نشست کمیته رضایتسنجی دانشکده علوم پزشکی مراغه با حضور کارشناسان، مدیران ستادی و اعضای هیأت علمی در محل ستاد مرکزی دانشکده برگزار شد.
در ابتدای جلسه، اعضای کمیته ضمن ارائه گزارشی از نتایج اقدامات پیشین، به تحلیل وضعیت موجود در حوزههای مختلف پرداختند.
در ادامه، عباس بهروزی، رئیس حوزه ریاست و مدیر روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه، با تأکید بر اهمیت موضوع رضایتسنجی در نظام سلامت اظهار داشت: رضایتسنجی، ابزاری مؤثر برای ارزیابی کیفیت خدمات و شناسایی نیازهای واقعی مخاطبان بوده و در نظام سلامت، توجه به بازخوردهای مردمی و نظرات کارکنان، نقش مهمی در ارتقای کارایی، اثربخشی و بهبود کیفیت خدمات دارد.
وی با اشاره به مراحل پایانی اجرای طرح جامع رضایتسنجی در دانشکده اظهار داشت:این طرح با هدف ایجاد یک نظام منسجم، شفاف و دادهمحور در زمینه سنجش میزان رضایت در تمامی واحدهای تابعه طراحی شده است. در قالب این طرح، تمامی اطلاعات مرتبط با رضایت اربابرجوع، کارکنان و مراجعان در یک مرکز داده جامع جمعآوری و تحلیل خواهد شد تا بر اساس نتایج آن، نقاط قوت و زمینههای نیازمند بهبود شناسایی گردد.
وی گفت بر اساس این طرح که با هدف ایجاد مرکز داده یکپارچه برای سنجش میزان رضایت در تمامی واحدهای تابعه طراحی شده است امکان جمعآوری، تحلیل و پایش مستمر دادههای رضایتمندی در سطوح مختلف آموزشی، بهداشتی و درمانی فراهم می شود.
عباس بهروزی ادامه داد: اجرای این طرح گامی مهم در جهت ارتقای پاسخگویی، افزایش شفافیت و بهبود مستمر خدمات در مجموعه دانشکده علوم پزشکی مراغه محسوب میشود و هدف از اجرای آن، شنیدن صدای مخاطب و استفاده از نتایج آن در تصمیمسازیهای مدیریتی است.
مدیر روابط عمومی دانشکده افزود: امروزه نگاه نوین به رضایتسنجی صرفاً به اندازهگیری محدود نمیشود، بلکه فرآیندی مستمر برای پایش عملکرد، افزایش انگیزه کارکنان و ارتقای اعتماد عمومی بوده در همین راستا، تلاش داریم نتایج این ارزیابیها بهصورت شفاف و هدفمند در برنامههای توسعهای دانشکده مورد استفاده قرار گیرد.
در بخش دیگری از این نشست، دکتر حسنپور و دکتر صلواتی، اعضای هیأت علمی دانشکده، با اشاره به اهمیت رضایت سنجی در نظام سلامت ، بر ضرورت استفاده از روشهای نوین، علمی و فناورانه در حوزه رضایتسنجی تأکید کردند. آنان استفاده از سامانههای دیجیتال، نظرسنجیهای آنلاین و تحلیل دادههای آماری را گامی مؤثر در جهت دقتبخشی و افزایش اعتبار نتایج عنوان کردند.
دکتر حسنپور عضو هیات علمی و مدیر مرکز تحقیقات مدیریت سلامت مبتنی بر شواهد، با تأکید بر ضرورت نهادینهسازی فرهنگ رضایتسنجی در مجموعه، گفت: این فرایند باید به بخشی از ساختار دائمی سازمان تبدیل شود تا به شکل منظم و مستمر، زمینه بهبود عملکرد و رضایت کارکنان و مراجعان را فراهم آورد.
وی ادامه داد: نظرسنجی در نظام سلامت ابزاری کلیدی برای درک نیازها، رضایت و تجربه بیماران و جامعه بوده و با جمعآوری دادههای دقیق و تحلیلی، مسئولان و تصمیمگیرندگان میتوانند نقاط قوت و ضعف خدمات بهداشتی و درمانی را شناسایی کرده و سیاستها و برنامههای خود را بر اساس شواهد واقعی تدوین کنند؛ این فرآیند نه تنها موجب افزایش کارایی خدمات میشود، بلکه اعتماد عمومی به نظام سلامت را نیز تقویت میکند و مشارکت مردم را در بهبود کیفیت خدمات تشویق مینماید.
دکتر صلواتی عضو هیات علمی دانشکده و دبیر شهر سالم مراغه نیز در این جلسه گفت: رضایتسنجی زمانی اثربخش خواهد بود که نتایج آن به اقدامات اصلاحی منجر شود. وی ادامه داد:نظر سنجیهای منظم و علمی، امکان پایش مستمر سلامت جامعه را فراهم میآورد و کمک میکند روند تغییرات و تاثیر مداخلات مختلف به شکل واقعی ارزیابی شود که موجب ارتقای کیفیت خدمات، کاهش هزینهها و افزایش رضایت مردم خواهد شد.
اعضای کمیته در ادامه ضمن بررسی پیشنهادات کارشناسان و مدیران حاضر، بر اهمیت مشارکت جمعی در تحلیل دادهها و تدوین راهکارهای اجرایی تأکید کردند و استفاده از تجربیات سایر دانشگاهها و مراکز موفق را در بهبود این فرآیند ضروری دانستند.
به گزارش روابط عمومی، این نشست در ادامه سلسله جلسات کمیته رضایتسنجی تشکیل گردید و طی آن، گزارشهایی از اقدامات در حال اجرا، شاخصهای ارزیابی رضایت مخاطبان و راهکارهای بهبود فرآیندها مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.